Fotografia Moda i modeling

„FOTOGRAFIA KŁAMIE, A DOBRY MODEL MUSI TĘ OSZUSTKĘ DOBRZE ZNAĆ I KŁAMAĆ LEPIEJ NIŻ ONA”

To słowa młodego, acz doświadczonego modela, wizażysty, stylisty i charakteryzatora Adama Jakubowskiego, czyli człowieka, który zna jak nikt świat modelingu! 

Setki sesji i setki modeli. Miliony błysków flesza i pewnie podobna liczba dodatków do stylizacji. To opis miejsca pracy Adama Jakubowskiego. Adam pracuje jako fotomodel od blisko 7 lat, a od ponad dwóch lat jest także wizażystą, stylistą i charakteryzatorem. W tym roku stał się również właścicielem firmy fotograficznej i profesjonalnego studia fotograficznego, które działa w Raciborzu: http://milkstudio.pl. Opowiedział mi o świecie, który przyciąga wiele osób. Wielu pozwala spełnić marzenia, a czasem staje się (nie)zwykłą, codzienną pracą i sposobem na życie.

2
Adam przy pracy

Paweł SuperG:
Masz rzadką możliwość obserwowania świata modelingu z dwóch skrajnych perspektyw. Jesteś przed obiektywem i odpowiadasz za to co widzi obiektyw. Co jest trudniejsze?

Adam Jakubowski:
Zgadza się, pracuję po obu stronach obiektywu i uważam, że zdecydowanie trudniejszy jest modeling, ponieważ stojąc przed obiektywem znacznie więcej czynników decyduje o efektach pracy, często takich, na które nie do końca ma się wpływ – samopoczucie, stan zdrowia, zmęczenie, które jest chyba najczęstszą barierą do pokonania dla modela.

Oczywiście praca po drugiej stronie obiektywu także często nie jest łatwa, ponieważ makijażem trzeba nieraz zatuszować czynniki, które wymieniłem wyżej, jednak jest to praca bardziej mechaniczna.

Ogólnie różnice są proste – stylizację robi się przyjemnie, chociaż trzeba wysilić umysł i uruchomić kreatywność, ale to model musi w niej wytrzymać – na przykład wbijającą się w plecy agrafką czy za małe buty. Makijaż nawet najtrudniejszy to tworzenie małego arcydzieła – trudne, żmudne, ale przyjemne, a to model musi nieruchomo siedzieć podczas jego robienia, a potem jeszcze wytrzymać podczas pozowania. Asysta przy sesji to wymaganie od modela konkretnych póz i mimiki, które on musi zrobić – ja wydaję polecenia, model je wykonuje. Wydaje mi się, że chyba nikogo nie trzeba więcej przekonywać, że praca modela jest trudniejsza niż ta po drugiej stronie obiektywu – chociaż obie są bardzo męczące, ale jednocześnie dające mnóstwo satysfakcji.

4
Jedna z wielu stylizacji Adama

Paweł SuperG:
Często mówi się, że model musi mieć to coś, by dobrze wypaść na zdjęciach. Wiesz co to jest „to coś”?

Adam Jakubowski:
Mając tak duże doświadczenie (ponad 200 sesji jako model, i blisko 100 jako wizażysta / stylista) wydaje mi się, że wiem czym jest to coś, jednak jestem pewien, że chyba nikt nie potrafi tego jednoznacznie zdefiniować.

Nie raz osoby wyglądające idealnie na co dzień, na profesjonalnych zdjęciach nie mają w sobie nic co by przykuwało uwagę, a sam znam wiele osób, z którymi współpracowałem mających liczne wady, a na zdjęciach wyglądających jak milion dolarów. Sztuka mojej pracy polega na tym, żeby umieć spojrzeć na człowieka nie oczami, a wyimaginowanym obiektywem. Mam duże doświadczenie w pracy z totalnie początkującymi modelami i dzięki temu wiem, czy ktoś się będzie nadawał, mimo, że często dla niego samego jest to szokiem. A jeszcze większy przychodzi gdy wspólnie oglądamy efekty sesji.

Osobiście jako „to coś” zdefiniowałbym wszystkie elementy urody człowieka, których nie widzi początkowo ludzkie oko, a które wyłapuje obiektyw aparatu.

Paweł SuperG:
Nawet najlepszy model może mieć więc fatalne zdjęcie. Czasem to właśnie kwestia stylizacji. Ty się w tym specjalizujesz, więc wiesz jak zrobić dobrą stylizację…

Adam Jakubowski:
Fotografia kłamie – to chyba najważniejsza zasada, którą należy się kierować. Stylizację i makijaż należy dobrać tak, by wyglądały dobrze na zdjęciu, a nie na żywo – często słyszę zarzut – „przecież to wygląda fatalnie” – zawsze wtedy odpowiadam – „zrób najpierw zdjęcie, potem pogadamy” – i prawie zawsze wychodzi na moje. Zaczynając pracę przy danej sesji, dostaję ogólny jej zarys i już wiem, jak chcę żeby wyglądał model na zdjęciach i jak mają prezentować się na nim ciuchy, które mu dobiorę – często trzeba założyć za duże buty, żeby stopy nie wydawały się miniaturowe, makijaż trzeba przerysować, żeby w ogóle był widoczny na zdjęciu, damska bluzka dla macho? czemu nie, jeśli ma wystawać tylko kilka cm spod kurtki. Oczywiście ważne jest także, by stosować uniwersalne zasady stylizacji – umiejętnie dobrane kolory, czy odpowiedni krój do konkretnej budowy ciała – umięśnionemu modelowi nie założę luźnej bluzki, bo będzie wyglądał grubo, niskiemu modelowi nie dam wiszącego do ziemi kardiganu, bo go jeszcze zmniejszę – doświadczenie to przede wszystkim umiejętność unikania błędów, ale także odwaga by eksperymentować – połączyć czerwony z różowym? – można, tylko trzeba wiedzieć jak.

3
Kolejna świetna stylizacja Adama

Paweł SuperG:
Sam jestem przed zamówioną już sesją 🙂 gdzie i jak szukać inspiracji do stylizacji, która sprawi, że sesja wyjdzie tak, że będę wpatrywał się w zdjęcia jak w obraz?

Adam Jakubowski:
Inspiracji do makijażu zawsze szukam w internecie – na youtube są tysiące tutoriali jak zrobić różne wymyślne makijaże – ja zawsze oglądam tylko ostatnie kilka sekund, bo sposób na osiągnięcie go wolę wymyślić samemu.

Jeśli chodzi o stylizacje, to z internetem jest ten problem, że nieraz niemal niemożliwe jest znalezienie podobnych ciuchów jakie nam się spodobały na danym zdjęciu, dlatego ja inspiracji szukam w sklepach.. Chodzę między wieszakami i robię burzę mózgu, nie unikam działu damskiego nawet gdy szukam męskiej stylizacji – nie ukrywajmy, w Polsce działy męskie mają mocno ograniczony wybór, a odkąd kobiety zaczęły nosić spodnie, ja wszystkie ubrania traktuję jako unisex. Fajnych pomysłów często dostarczają także sklepy internetowe, ale tylko te które nie prezentują swoich ciuchów na tzw. manekinach duchach, tylko na żywych modelach, którzy oprócz np. kardiganu mają do tego dobrane też spodnie i koszulkę – nie trzeba kupować całego kompletu, ale takie zdjęcie daje nam dobry obraz tego, z czym kupowany przez nas kardigan będzie się dobrze komponował.

5
Zdjęcie z Instagrama Adama

Paweł SuperG:
Wracając do modeli… poznałeś Ich wielu. Jaki powinien być model, by efekt Jego pracy zachwycał?

Adam Jakubowski:
Poznałem bardzo wielu, zarówno agencyjnych, jak i tych którzy pierwszy raz stawali przed obiektywem. Wiem, że niektórzy z nich w chwili obecnej pracują już dla znanych agencji.

A dobry model powinien przede wszystkim mieć dobrą twarz – i wcale niekoniecznie twarz „ciacha” za którą oglądają się wszyscy na ulicy – musi mieć w swojej urodzie coś intrygującego, ciekawego. Musi też mieć dobre ciało – nie musi mieć wyrzeźbionych mięśni – często wystarczy być szczupłym. Powinien być fotogeniczny, choć nie zawsze musi być to cecha wrodzona – tego w dużym stopniu można się nauczyć, stojąc godzinami przed lustrem i ćwicząc mimikę. Bardzo ważny jest dobry uśmiech, który jest ogromnym atutem modela – ja muszę się przyznać, że nigdy nie potrafiłem się uśmiechać, zazwyczaj wymagało to sporo trudu ekipy pracującej przy sesji, żeby mnie po prostu rozśmieszyć. I ostatnia bardzo ważna rzecz – musi być giętki – nie jak akrobata (choć to duży plus), ale musi umieć odpowiednio wygiąć różne partie ciała – często wygląda to pokracznie i nienaturalnie, ale na zdjęciu wychodzi rewelacyjnie, a to dlatego, że tak jak powiedziałem – fotografia kłamie, dobry model musi tę oszustkę dobrze znać i kłamać lepiej niż ona.

Paweł SuperG:
Dzięki wielkie za inspirującą rozmowę 🙂

6
Ponownie sam Adam 🙂

Śledźcie Adama w wirtualnym świecie:

Portfolio: maxmodels.pl/model-jakubowsky.html

Instagram: instagram.com/ladyjakubowsky

Facebook: facebook.com/LadyJakubowsky

Instagram fotografa gdzie znajdziecie stylizacje Adama: instagram.com/karrdepl

Instagram studia Adama: instagram.com/milkstudio.pl

Fanpage studia Adama: facebook.com/milkstudiopl

2 thoughts on “„FOTOGRAFIA KŁAMIE, A DOBRY MODEL MUSI TĘ OSZUSTKĘ DOBRZE ZNAĆ I KŁAMAĆ LEPIEJ NIŻ ONA”

Comments are closed.