Fitness i Zdrowie

FIT MOTYWACJA OD DAMIANA

„Jogi warto spróbować” – przekonuje jej instruktor. Czas na zmiany zewnętrzne jak i wewnętrzne!

Trzy lata temu Damian, jak sam mówi, został nieco przymuszony, by pójść na pierwszy trening jogi…

„Zajęcia odbywały się 3x w tygodniu (poniedziałki, środy, piątki) o 7:00 rano przez 1,5 godziny. Będąc typową sową, krzywiłem się na samą myśl o tym, że miałbym wstać wcześnie rano tylko po to żeby ‘poćwiczyć’ przed pracą. Zawsze odmawiałem. Wolałem się zwyczajnie wyspać, tłumacząc sobie że może następnym razem się uda. Trwało to do czasu gdy pojawiła się możliwość udziału w 4h warsztacie, który odbywał się akurat w niedzielę. Wtedy już nie miałem argumentów żeby odmówić. Poszedłem i to była najlepsza decyzja jaką wtedy podjąłem. Zajęcia były rewelacyjne. Spodobały mi się do tego stopnia, że kolejnego dnia o 6.00 rano byłem już na równych nogach i gotowy aby móc je powtórzyć” – opisuje Damian.

Po tych trzech latach porannego wstawania Damian nie ma wątpliwości, że joga to jest właśnie to co zmieniło Jego życie. I to w każdym aspekcie. Wewnętrznie i zewnętrznie.

2„By odnosić sukcesy, potrzebujesz nowego związku z intuicją, emocjami i instynktem. Samopoczucie, zdrowie, stan ducha są pochodną równowagi w środowisku wewnętrznym człowieka oraz tempem zmian w środowisku zewnętrznym, w którym tak mocno jesteśmy zanurzeni. Intelekt już nie wystarcza. Potrzebna jest mądrość i  nauczenie się odmiennego używania umysłu, tak by przewidywać konsekwencje, wybierać właściwe działania, pracować nad emocjami. Dlatego właśnie zdecydowałem się na regularną praktykę jogi” – tłumaczy Damian.

Ćwiczenie oddechu, wytrzymałości, nauka cierpliwości i ogólna harmonia ciała i duszy. To brzmi trochę „bosko”, ale pozytywny ton Damiana potwierdza, że joga może wiele… wiele dobrego.

„Korzyści z jogi, które się u mnie pojawiły to nie tylko to, że ciało zaczęło się zmieniać, wzmacniać i rozbudowywać. Praktykując jogę bardzo szybko oczyszczam się z tego, co mi nie służy, z ciała wyrzucane są toksyny, z umysłu bloki psychiczne, które mnie ograniczają. Psychicznie czuję się bardziej ‘ugruntowany’, czyli mam silne poczucie, że stoję mocno na własnych nogach. Dzięki temu jestem w stanie sięgać po wewnętrzny potencjał. Dzięki jodze poznałem różne techniki np. na oczyszczanie nerek ze stresu, techniki wzmacniające system nerwowy, energetyzujące, poprawiające komunikację, dające inspirację, rozwijające kreatywność czy też techniki tworzenia przestrzeni dla energii, dla zdrowia, witalności” – przekonuje Damian.

Ćwiczenia Damianowi  jednak nie wystarczyły. Z wykształcenia jest biologiem oraz specjalistą do spraw ochrony środowiska, ale joga wciągnęła Go tak bardzo, że ukończył jeszcze studia na kierunku „Joga w profilaktyce i terapii”. Zdobył więc kwalifikacje do prowadzenia zajęć hatha jogi z uwzględnieniem jej zastosowania terapeutycznego. Damian jest zatem idealną osobą do odpowiedzi na pytanie czy są jakieś przeciwskazania do ćwiczeń jogi? Może nie każdy może z niej korzystać?

„Odmian jogi jest już tak wiele jak odmian fitnessu, więc każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. Ja praktykuję w nurcie hatha jogi wg metody B. K. S. Iyengara z naciskiem na profilaktykę i terapię zdrowotną, tak więc nasze zajęcia są dedykowane prawie każdemu. System ten jest tak opracowany, że rozwija równomiernie całe ciało. Asany wykonywane są w odpowiedniej kolejności i dobierane do poziomu i stanu zarówno grupy jak i indywidualnego stanu i samopoczucia danej osoby. Moim zdaniem bardzo dużo zależy od nauczyciela oraz tego czy został on przez nas poinformowany o dotychczasowych urazach i schorzeniach, a także o każdego rodzaju niedomaganiach. Nauczyciel powinien wiedzieć o wszystkim, nawet o zwyczajnym bólu głowy czy osłabieniu. Joga należy do jednych z najbezpieczniejszych form aktywności, ale nie oznacza to, że nie ma przeciwwskazań do jej praktykowania. Osobom cierpiącym na jaskrę, mającym niektóre schorzenia kręgosłupa,  skoki ciśnienia czy inne poważniejsze dolegliwości zalecałbym skonsultowanie z lekarzem chęci uczęszczania na zajęcia oraz dobranie odpowiedniej dla siebie praktyki u rozsądnych i doświadczonych nauczycieli jogi, którzy objaśnią, jakie asany są polecane, a jakich należy unikać przy danych dolegliwościach” – tłumaczy Damian.

3

Nasz mistrz jogi potwierdza, że pozytywne efekty ćwiczeń pojawiają się już po kilku pierwszych zajęciach, chociażby w postaci głębszego i spokojniejszego snu czy lepszego samopoczucia. Na pierwsze widoczne efekty fizyczne, zdaniem Damiana, trzeba zaczekać nieco dłużej czyli od 1 do 3 miesięcy, przy regularnej praktyce 2-3 razy w tygodniu.

Joga w serii #FitMotywacja  pojawia się nieprzypadkowo. Zapytałem więc Damiana jak przekonałby do jogi kogoś marudnego, kto nie ma motywacji do ćwiczeń, a już tym bardziej nie wyobraża sobie stania na głowie i innych akrobacji na matach?4

„Powiedziałbym takiej osobie, że pomimo to, iż nadal żyję w świecie zachodu, czyli w tym samym świecie, w którym się urodziłem i funkcjonowałem przez lata, dzięki praktyce jakość mojego życia jest już zupełnie inna. Czuję, że stoję po innej stronie mostu. Po drugiej jego stronie stoją ludzie ‘zachodu’ dążący do poczucia szczęścia i zajęci myślami: kiedy skończę szkołę…, kiedy zarobię… , kiedy zacznę pracę… , kiedy się zestarzeję… , kiedy wezmę ślub… , do piątku wieczorem… , do soboty rano… , aż kupię nowy samochód… , aż mój dom zostanie spłacony…. Do wiosny…, lata…, jesieni… czy zimy…. Do pierwszego lub piętnastego…. Do czasu aż napije się drinka …. lub jak kiedyś w moim przypadku: „kiedy się wyśpię”. Obecnie dostrzegam, że nie ma najlepszego czasu na stanie się szczęśliwym, ten czas jest właśnie tu i teraz, a praktyka jogi jest do tego świetnym narzędziem. Warto spróbować!” – odpowiada Damian.

Mogę napisać na koniec tylko jedno: święte słowa…

Śledźcie Damiana na Instagramie


One thought on “FIT MOTYWACJA OD DAMIANA

Comments are closed.