Fitness i Zdrowie

10 POWODÓW, DLA KTÓRYCH POWINNIŚCIE JEŚĆ BANANY

Działają antynowotworowo, są pełne dobrych cukrów, witamin i minerałów. Dla aktywnych, dla zdrowo-odżywających się, dla każdego! Banan = owoc idealny

Pisząc o idealnym owocu oczywiście nie mam na myśli jego kształtu… Oj. Kto tak pomyślał? Banan ma wiele innych właściwości, które sprawiają, że warto włączyć go do diety.

Otóż…

  1. Dobry zastrzyk energii
    Jak piszą specjaliści-dietetycy ma idealne dla nas proporcje węglowodanów i błonnika. Nie jest ani za słodki, ani mało słodki. Ma nawet niezbyt wysoki indeks glikemiczny. Wielu sportowców cały czas wybiera banany, mimo że na rynku dostępne są batony i napoje energetyczne, które dają teoretycznie taki sam efekt. Jeśli ktoś ogląda mecze tenisa ziemnego, pewnie zauważył, że sportowcy często zajadają się właśnie bananami między gemami. Jeden mały banan to około 100 kalorii.
  2. Przyjaciel układu pokarmowego
    Błonnik wspomniany w pierwszym punkcie jest też kluczowy w procesach trawienia. Niestety większość z nas nie dostarcza organizmowi wystarczającej jego ilości. A banany to dobre rozwiązanie. Błonnik pomaga w bezproblemowym przemieszczaniu się jedzenia przez nasz układ pokarmowy. Poprawia też perystaltykę jelit (czyli ruchy ich ścian). Lekko przeczyszczające właściwości bananów pomagają również zapobiegać zaparciom. Do tego banany zawierają fruktooligosacharydy, takie specyficzne rodzaje cukrów, zwane FOS. Naukowcy od dawna podkreślają cechy probiotyczne tych węglowodanów. To oznacza, że owe cukry wspomagają naturalną florę bakteryjną w naszym przewodzie pokarmowym. Dzięki tym bakteriom trawienie to pestka.
  3. Królestwo potasu
    To minerał ważny przy regulacji pracy serca i ciśnienia krwi. Żywność bogata w potas pomaga redukować złe właściwości sodu, który zawarty w soli zwiększa ciśnienie krwi. Przy aktywności fizycznej i diecie pełnej potasu można ustrzec się ataki serca i wylewu. Badania amerykańskiego stowarzyszenia sercowego pokazują zmniejszenie ryzyka wylewu o 20% przy regularnym spożyciu bananów. A potas działa też dobrze na nasze nerki i kości.
  4. Magazyn witaminy B6
    Banany są świetnym źródłem witaminy B6, która ważna jest w procesie tworzenia hemoglobiny. Dzięki temu nasza krew efektywnie natlenia cały organizm. Ta witamina pomaga też utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi i jest kluczowym elementem tworzenia przeciwciał, do naszej wewnętrznej obrony przed czynnikami chorobotwórczymi. A jeden banan dostarcza pięciokrotność dziennej dawki tej witaminy.
  5. Mineralno-witaminowa bomba
    Poza wspominanym potasem i witaminą B6, banany mają też sporo witaminy C, magnesu oraz manganu. Są również źródłem mniejszej ilości innych witamin z grupy B oraz takich minerałów jak żelazo, cynk czy selen.
  6. Na wrzody i zgagę
    Jeśli masz zgagę zjedz banana, przekonują lekarze. Składniki banana poprawiają pH i wzmacniają śluzówkę jelit. Błonnik, jak wspomniałem, przyspiesza perystaltykę, co przesuwa pokarm w przewodzie. Są też badania pokazujące, że regularne jedzenie bananów pomaga chronić żołądek przed wrzodami. Niektórzy wskazują nawet na to, że zawierają one specyficzne inhibitory, czyli substancje blokujące rozwój szkodliwych bakterii w żołądku. A to one są współodpowiedzialne za wrzody.
  7. Na poprawę nastroju i stres
    Banany zawierają substancje, z których nasz organizm produkuje serotoninę. A ta pomaga w utrzymaniu dobrego samopoczucia, redukując stres i regulując sen.
  8. Dla pięknej skóry
    Ci, którzy kochają różne triki przekonują, że jednym z nich jest wykorzystanie skórki od banana do poprawy kondycji skóry. Sugerują nasmarowanie się wewnętrzną częścią świeżo obranego banana i poczekanie aż wsiąknie to co pozostawiła na naszej skórze. Takie działanie daje ponoć dobry efekt nawilżający, a kwasy owocowe działają łagodnie odkażająco na skórę. Jeśli przy pierwszy użyciu pojawi się zaczerwienienie, nie mamy się czym przejmować. Takie objawy podobno ustają po kilku zastosowaniach bananowej terapii.
  9. Gdy kac doskwiera
    Kiedy głowa boli jak nigdy, mięsnie odmawiają posłuszeństwa, wymioty zbierają się niezależnie od tego jak się ułożymy, a do tego mamy dziwne drgawki… pomoże bananowy koktajl. Najlepszy napój regenerujący na kaca to ponoć smoothie ze zmiksowanych bananów, lodu, jagód z mlekiem krowim lub kokosowym.
  10. Broń antyrakowa
    To chyba najważniejsza cecha bananów. I to odkryta w sumie niedawno. Japońskie badania wykazały, że brązowe plamki w bananach zawierają sporo cytokiny, a więc czynnika martwicy nowotworów, zwanego z angielskiego TNF. Jej działanie polega między innymi na zwiększeniu liczby i siły białych krwinek, co poważnie poprawie efektywność naszego układu odpornościowego w walce ze zmianami nowotworowymi.

zdjecie-glowne-0-00-06-11_1

Uwaga! Czy wiesz, że…

  • Im ciemniejszy robi się banan, tym ma więcej węglowodanów w sobie
  • Im więcej ciemnych plam na skórce banana tym więcej produkowanego czynnika martwicy nowotworów
  • Istnieje także odmiana czerwonych bananów. W środku są jasnożółte, a także znacznie słodsze i delikatniejsze w smaku (mają konsystencję musu). Ponadto zawierają więcej witaminy C niż te tradycyjne

3 thoughts on “10 POWODÓW, DLA KTÓRYCH POWINNIŚCIE JEŚĆ BANANY

  1. Jem banany praktycznie codziennie. Fajnie, że dopisałeś o ciemnych skórkach bananów. Ludzie często wyrzucają takie myśląc, że są zepsute,a właśnie wtedy mają więcej wartości 🙂
    Z „bananem” na twarzy pozdrawiam 🙂

  2. Ja jem kilogramami! Wspomagają dietę biegacza i każdy prawie biegacz jest zaprzyjaźniony z tym owocem:-) Po bieganiu, przed i w trakcie – banan najlepszy!

Comments are closed.